Leren door middel van een interactieve helm en Instagram live? Het kan!

By 20 mei 2019 Projecten

Let’s get social!

Leren door middel van een interactieve helm en Instagram live? Het kan!

We zijn tegenwoordig allemaal met onze telefoon vergroeid, we liken, delen en taggende gehele dag alles wat we tegenkomen en zijn via social media over van alles op de hoogte.

Waarom zouden wij daar niet meer gebruik van maken?

Elektricien Maikel de Goede was er klaar voor, gewapend met zijn telefoon, oortjes en Instagram brengt hij de leerlingen Bouwkunde van het ROC te Amsterdam de fijne kneepjes van het vak bij tijdens een live sessie op Instagram.

Van een praktijkopdracht leer je het meest en tijdens deze live sessie laat Maikel stap voor stap zien hoe hij een laadpaal voor elektrische hybride auto’s gaat installeren.

Een open Instagram account biedt iedereen de gelegenheid om de operatie laadpaal installeren live te kunnen volgen. Zodra de verbinding goed is barsten de studenten los, want behalve enkel live gaan kunnen er via deze verbinding ook vragen gesteld worden, een optie waar de studenten gretig gebruik van maken. De vragen vliegen Maikel om de oren, de studenten willen bijvoorbeeld graag weten hoeveel palen hij dagelijks installeert, wat deze wegen maar ook wat het leukste is aan zijn vak. Ook volgt de vraag of er een mogelijkheid is om er je telefoon mee te kunnen laden, want een lege batterij is anno 2019 not done.

Van het installeren van de bedrading in zowel de paal als de meterkast, de studenten kunnen alles op de voet volgen. Daarnaast neemt Maikel de tijd om alle vragen te beantwoorden en geduldig zijn werkzaamheden uit te leggen.

Onder luid applaus en de #vakmanbedankt komt er een einde aan de live sessie. Maikel bedankt de studenten en wenst ze veel succes bij het vervolg van hun opleiding. Én wie weet, wellicht worden ze op een dag collega’s.

Na afloop zijn de studenten zeer enthousiast over deze manier van leren. Door live te gaan zit je letterlijk met je neus boven op de klus en ben je ook getuige van dingen die misgaan én hoe je dergelijke fouten direct in de praktijk oppakt en hersteld. Ook het feit dat ze direct vragen kunnen stellen zien de studenten als een groot pluspunt.

Bard Moustaïne, docent en opleidingscoördinator is erg enthousiast over deze lesmethode die hij naar eigen zeggen “leuk en leerzaam” noemt. 91% van de MBO studenten lijkt het leerzaam om les te krijgen van vakspecialisten uit de praktijk. Dit blijkt uit onderzoek dat gevoerd is onder de studenten van ROC Amsterdam en MBO Rijnland, die deelnemen aan de pilot “Klassewerk”.Dit initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens is een nieuwe lesmethode waarbij leerlingen via Instagram Live les krijgen van verschillende vakspecialisten uit het werkveld.

Vanuit Breedveld & Schröder kijken wij terug op een zeer geslaagde middag en zijn wij zeer enthousiast over de kennis die wij de studenten tijdens deze sessie hebben kunnen overdragen.